Zaaplikuj o grant „Polskie Miasta Ukrainie”

Unia Metropolii Polskich wraz z Biurem Przedstawicielskim Tajwanu ogłosiła konkurs „Polskie Miasta Ukrainie – Tajwański Fundusz Grantowy” skierowany do stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni socjalnych w całej Polsce.

Konkurs ma celu wsparcie lokalnych, sąsiedzkich działań wspierających m.in. integrację dzieci i młodzieży ukraińskiej w polskim systemie edukacji oraz aktywne uczestnictwo osób z Ukrainy w lokalnym życiu społecznym.

Pula pieniężna funduszu to 3 mln złotych, w tym wsparcie finansowe zaplanowane na realizację pojedynczego projektu to 20 – 220 tysięcy złotych.

Współpraca międzysektorowa na poziomie lokalnym

Konkurs zakłada współdziałanie różnych podmiotów dla osiągnięcia celów projektu. Jednym z warunków jest włączenie w działanie Partnera samorządowego (gminy, powiatu, dzielnicy, osiedla – w zależności od struktury administracyjnej) i wspólne złożenie listu intencyjnego do 24 kwietnia 2024 r.

Organizacje zainteresowane podjęciem współpracy z Gminą Wrocław, prosimy o kontakt z Zespołem Dialogu Międzykulturowego WCRS: mailowo: wielokultury@wcrs.pl lub telefonicznie: 71 772 49 74

Prosimy o przesłanie zarysu projektu do środy, 17 kwietnia do godz. 15:00. Następnym krokiem będzie analiza propozycji przez zespół i spotkanie w celu omówienia planowanego zakresu partnerstwa.

Z uwagi na krótki termin składania propozycji i listów intencyjnych (24.04.24), rekomendujemy kontakt z nami w jak najszybszym terminie.

Więcej informacji o funduszu „Polskie miasta Ukrainie

Aby dowiedzieć się więcej o zasadach przyznawania dotacji w konkursie, zapraszamy na stronę Unii Metropolii Polskich: https://metropolie.pl/grant.

———————————–

Konkurs organizowany przez Unię Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza we współpracy z Biuro Przedstawicielskie Tajpej w Polsce/駐波蘭臺北代表處

Zapraszamy na kwietniowe, kolejne spotkanie sieciujące w ramach cyklu „Wspólnie o międzykulturowości”. Tematem spotkania będzie wiedza – zarówno ta formalna, zbierana przez różne instytucje, jak i oddolna, powstająca w środowisku lokalnym przy współudziale osób migranckich i uchodźczych.

Kiedy i gdzie?

Spotkamy się na żywo w poniedziałek 22 kwietnia (13:00-15.30) w Przejściu Dialogu (ul. Świdnicka 19).

Co wydarzy się na spotkaniu?

Na spotkaniu poznamy szacunkowe dane dotyczące liczby mieszkańców i mieszkanek Wrocławia, w tym osób migranckich i uchodźczych na podstawie miejskich statystyk. Od ekspertki z Urzędu Statystycznego we Wrocławiu dowiemy się, gdzie i jak szukać danych liczbowych. Wysłuchamy prezentacji podsumowującej wyniki badań ilościowych i jakościowych „Warunki i jakość życia we Wrocławiu – nowi mieszkańcy i mieszkanki miasta, a także opowiemy o wiedzy lokalnej, współtworzonej przez migrantów i migrantki we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Wspólnie zastanowimy się jak stworzyć przestrzeń i narzędzia do dzielenia się wiedzą.

Agenda

Zgłoszenie do udziału w spotkaniu poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie Przejścia Dialogu:

Link do formularza


Organizatorem spotkania jest Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego oraz partnerzy: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich (FEPS) oraz Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych DFOP).

Wspólnie z przedstawiciel(k)ami instytucji europejskich, krajowych i lokalnych, organizacji społecznych oraz akademii zastanawialiśmy się nad tym, jak opracowywać i wdrażać efektywne strategie migracyjne i integracyjne. Dwie debaty na ten temat odbyły się w ramach wydarzenia Z Widokiem na wielopoziomowe zarządzanie migracjami 26 marca 2024 r we wrocławskim Domu Europy.

Wydarzenie ” Z Widokiem na wielopoziomowe zarządzanie migracjami” zorganizowane zostało przez Przedstawicielstwo Regionalne Komisji Europejskiej i Biuro Parlamentu Europejskiego we Wrocławiu w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Nomada, Laboratorium Polityk Migracyjnych Miast i Regionów, Ośrodkiem Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego oraz Konsorcjum Migracyjnym. Jak mówią organizatorzy, celem wydarzenia była strategiczna i wielopoziomowa refleksja na temat zarządzania procesami w obszarze migracji i spójności społecznej. .

Pierwszy panel, moderowany przez Magdalenę Nazimek-Rakoczy, skupiał się zarówno na ogólnopolskich, jak i lokalnych rozwiązaniach mających na celu wsparcie migrantów i migrantek. Dyrektor Departamentu Integracji Społecznej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Bartłomiej Potocki przedstawił wstępne założenia powstającej Polityki Migracyjnej RP, a także podzielił się wizją utworzenia sieci Centrów Integracji Cudzoziemców, które mają powstać nie tylko w największych aglomeracjach, ale również w miastach powiatowych, w których mieszka duża liczba migrantów i uchodźców. Mateusz Płoskonka – Zastępca Dyrektora Wydziały Polityki Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Krakowa podzielił się doświadczeniem prowadzenia Centrum Międzykulturowego oraz innymi działaniami podejmowanymi przez aglomerację krakowską. Wskazał na plusy istnienia jednego miejsca, w którym każda osoba migrancka może załatwić swoje sprawy, a także potrzebę instytucji, której pracownicy mówią w wielu językach. W debacie mogliśmy usłyszeć również głos akademicki, dr Marta Pachocka – ekspertka sieci Team Europe Direct oraz wykładowczyni SGH opowiedziała o działaniach Unii Europejskiej w odniesieniu do migrantów i uchodźców, a także o wadze integracji, która jest ważnym komponentem w krajowej i międzynarodowej polityce migracyjnej. Nie zabrakło głosu przedstawicielki organizacji pozarządowych – Myroslavy Keryk, prezeski Fundacji Ukraiński Dom. Pani Keryk skupiła się przede wszystkim na możliwościach partycypacyjnych migrantów i uchodźców, zaznaczając, że bardzo ważnym aspektem ich działania powinna być możliwość otrzymania praw wyborczych, zgodnie z modelami panującymi w niektórych krajach europejskich.

Drugi panel, poprowadzony przez Alinę Szeptycką, poświęcony był tematom lokalnych polityk migracyjnych, a także edukacji. Karolina Łukasiewicz – specjalistka z Ośrodka Badań nad Migracjami opowiedziała o różnych modelach polityk wprowadzonych w Polsce i na świecie. Wskazała na udane polityki, które doprowadziły do integracji społeczeństwa przyjmującego oraz migrantów, a także praktyki, które nie sprawdziły się w dużych aglomeracjach miejskich. Bartłomiej Świerczewski – Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miasta Wrocławia krótko podsumował Strategię Dialogu Międzykulturowego 2018-2022, a także przedstawił główne założenia nowopowstającego dokumentu strategicznego, zaznaczając, że jest przygotowywany przez specjalistów w oparciu o podsumowania poprzedniego dokumentu, a także lokalne i ogólnopolskie wyniki badań dotyczących migracji. Ostatnim aspektem poruszanym podczas panelu była edukacja, a ściślej edukacja antydyskryminacyjna. Dolnośląska Kurator Oświaty Ewa Skrzywanek opowiedziała o dotychczasowych doświadczeniach edukacyjnych, a także planach na najbliższe lata zakładających większy udział organizacji pozarządowych w szkołach.

Dziękujemy organizatorom za zaproszenie na ważne wydarzenie, gdzie z różnych perspektyw mogliśmy wspólnie przyjrzeć się idei wielopoziomowego zarządzania migracjami z pozycji lokalnej (samorządowej), centralnej oraz europejskiej.

Zdjęcie przedstawia podium podczas konferecji, gdzie mówcy siedzą na fotelach. W tle grafika z logami instytucji unijnych.

Ponad 3500 konsultacji, 70 zorganizowanych wydarzeń i w sumie ponad 7500 osób objętych wsparciem informacyjnym – 2023 rok był pracowity dla konsultantów i konsultantek Punktu informacji dla migrantów i uchodźców WroMigrant. Zespół opublikował właśnie oficjalny raport roczny ze swojej działalności w minionym roku.

Publikacja „Raport statystyczny WroMigrant za rok 2023” powstała w oparciu o statystyki prowadzonych działań, a także o wyniki anonimowych ankiet satysfakcji wypełnianej przez klientów i klientki punktu. W raporcie można znaleźć informacje o liczbie osób korzystających z osobistych i zdalnych konsultacji informacyjnych, o najpopularniejszych tematach szkoleń i spotkań informacyjnych organizowanych przez pracowników punktu i partnerów zewnętrznych m.in. Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy, Państwową Inspekcję Pracy czy Wrocławski Instytut Kultury.

Wiedza o sytuacji migrantów i uchodźców

Zebrane dane pozwoliły na nakreślenie profili największych grup odbiorców punktu według płci, narodowości, powody migracji do Polski i Wrocławia, a także na zidentyfikowanie kluczowych potrzeb każdej z grup.

Daria Mymka, jedna z autorek raportu wyjaśnia skąd wzięła się inicjatywa powstania raportu: „W pierwszych tygodniach po pełnoskalowej agresji rosyjskiej w Ukrainie w 2022 roku liczba osób zwracających się do WroMigranta drastycznie wzrosła. Wówczas poczuliśmy potrzebę usystematyzowania wiedzy na temat potrzeb i zapytań klientów, aby jak najlepiej dostosować naszą ofertę, a także zebrania od nich informacji zwrotnej. Dziś, po pełnym roku prowadzenia statystyk stwierdziliśmy, że nasze opracowanie może posłużyć także innym organizacjom i jednostkom miejskim jako cenne źródło na temat sytuacji i potrzeb migrantów i uchodźców we Wrocławiu.

Kto korzystał z oferty WroMigrant w 2023

Do najliczniej reprezentowanej grupy korzystającej z oferty punktu WroMigrant należały osoby z Ukrainy przybyłe po lutym 2022 r. – stanowiły one niemal 60% klientów. Z konsultacji WroMigrant skorzystało ponad 6000 osób z 56 krajów, wśród których najliczniejszymi grupami są obywatele Ukrainy (68,7%) i Białorusi (18,7%), a także Turcji, Rosji, Indii i innych państw. Zapytania do konsultantów bez względu na narodowość czy cel pobytu we Wrocławiu dotyczyły głównie spraw legalizacji pobytu i pracy, przekraczania granicy czy statusu UKR. Osoby w wieku 60+ stanowiły około 8,5% ogółu klientów.

Od informacji do integracji

W 2023 roku zespół WroMigrant pracował intensywnie nad stworzeniem stałego programu działalności, który obejmował nie tylko udzielanie wsparcia informacyjnego, ale również działania na rzecz adaptacji i integracji migrantów we Wrocławiu, aby nasze miasto szybko stało się ich domem. Konsultantki cieszy fakt, że ponad połowa klientów i klientek powraca do nich wielokrotnie z nowymi pytaniami – co wskazuje na wysoki poziom zaufania i satysfakcję z obsługi.

Na poparcie swoich słów konsultantki przytaczają wyniki anonimowej ankiety opinii.

Ponad 98% naszych klientów i klientek zadeklarowało, że byli bardzo zadowoleni lub zadowoleni z udzielonej im konsultacji. Jednocześnie ponad 91% naszych klientów oceniło udzieloną im informację na przydatną w 100%. Dane nam zaufanie zobowiązuje. Szkolimy się, śledzimy zmiany prawne, aktualizujemy informacje – po prostu staramy się być na bieżąco, żeby jak najrzetelniej informować naszych klientów, wzmacniać ich samodzielność, przeciwdziałać dezinformacji i potencjalnym oszustwom. ” – mówi konsultantka Punktu Valentyna Maiurchenko.

Zapraszamy do lektury „Raportu statystycznego WroMigrant za 2023”, który jest dostępny do pobrania w zakładce Publikacje.

———————-

O projekcie

WroMigrant, miejski punkt informacji dla migrantów/ek i uchodźców/czyń to program Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego, który powstał we Wrocławiu w 2013 roku (do 2020 pod nazwą Infolink).

WroMigrant jest jedynym w Polsce miejskim punktem dla migrantów i uchodźców, w którym mogą oni bezpłatnie otrzymać informacje w kwestiach legalizacji pobytu i pracy, ochrony międzynarodowej, a także w zakresie załatwienia spraw urzędowych (zameldowanie, PESEL, prawo jazdy, rejestracja pojazdów, rozliczenie PIT, pomoc społeczna itd.), spraw codziennych (edukacja, opieka zdrowotna, nauka języka polskiego i inne). Konsultanci/tki doradzają też jak skorzystać z oferty społeczno-kulturalnej Wrocławia, jak poprawić zdrowie psychiczne, gdzie spędzić miło czas na zajęciach artystycznych czy integracyjnych. WroMigrant jest też łącznikiem między instytucjami miejskimi, organizacjami pozarządowymi oraz wspólnotami migranckimi.

Więcej informacji o działaniach zespołu Wromigrant na stronie programu.

Zapraszamy organizacje pozarządowe do składania ofert w otwartych konkursach ofert na realizację zadań publicznych w zakresie dialogu międzykulturowego w 2024 roku. Zadania mają służyć realizacji wizji Wrocławia jako miasta dialogu międzykulturowego, czyli wspólnoty mieszkańców, którzy żyją we wzajemnym szacunku bez względu na pochodzenie,odrębność kulturową, język czy religię.

Poniżej znajdziecie listę otwartych konkursów ofert z odnośnikami do dokumentacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej*.


MIĘDZYKULTUROWE MIEJSCA SPOTKAŃ W SPOŁECZNOŚCIACH LOKALNYCH – WROCŁAW 2024 (28.02.2024/3647)

Celem realizacji zadania publicznego jest tworzenie przestrzeni spotkań, dialogu, współpracy, działań ukierunkowanych na wzmacnianie procesów integracyjnych w międzykulturowych społecznościach lokalnych dla nowych mieszkańców Wrocławia i społeczności przyjmującej.

Zadanie polega na realizacji co najmniej trzech działań takich, jak:

  1. działania integracyjne na terenie wrocławskich osiedli, polegające na wsparciu i włączaniu nowych mieszkańców z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w życie lokalnej wspólnoty, między innymi: integracyjne spotkania społeczności lokalnej, grupy wsparcia i samopomocy, poznawcze spacery osiedlowe i na terenie całego miasta, wydarzenia integracyjne w społecznościach lokalnych, w tym plenerowe, pozalekcyjne zajęcia integracyjne dla dzieci i młodzieży wspierające rozwój pasji i
    zainteresowań, pomoc w odrabianiu lekcji, wzmacnianie i budowanie grup rówieśniczych, ze szczególnym uwzględnieniem nastolatków;
  2. działania podnoszące i wspierające kompetencje międzykulturowe, na przykład: szkolenia, warsztaty, spotkania edukacyjno-informacyjne, kluby językowe;
  3. lokalne działania informacyjno-konsultacyjne, na przykład: zajęcia adaptacyjne, wsparcie informacyjne, w szczególności dotyczące dzieci i młodzieży.

Działania powinny być prowadzone w zależności od potrzeb odbiorców w językach: polskim, ukraińskim, rosyjskim, angielskim. Działania integracyjne należy rozumieć jako proces dwukierunkowy obejmujący jako beneficjentów środowisko przyjmujące oraz nowych mieszkańców miasta – migrantów i
uchodźców.

Termin składania ofert: 21.03.2024 do godz. 12:00

Link do strony i dokumentacji konkursu: https://bip.um.wroc.pl/otwarty-konkurs-ofert/71746/28-02-2024-3647


WZMACNIANIE KOMPETENCJI MIĘDZYKULTUROWYCH – WROCŁAW 2024 (26.02.2024/3644)

Celem realizacji zadania publicznego jest wsparcie i wzmacnianie kompetencji międzykulturowych służb publicznych, pracowników instytucji i jednostek publicznych, społeczności szkolnych i lokalnych.

Zadanie polega na organizacji i przeprowadzeniu specjalistycznych interaktywnych szkoleń stacjonarnych wraz z konsultacjami indywidualnymi i/ lub grupowymi z zakresu rozwoju kompetencji międzykulturowych ukierunkowanych na wzmacnianie procesów adaptacyjno-integracyjnych oraz przeciwdziałanie dyskryminacji. Zakres tematyczny szkolenia powinien obejmować następujące zagadnienia: różnice międzykulturowe i strategie akulturacji, czynniki ułatwiające i utrudniające integrację międzykulturową, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, psychologiczne pułapki oceniania.

Zadanie polegać będzie na :
a) Organizacji i przeprowadzeniu szkoleń dla liderów społecznych, pracowników instytucji i jednostek publicznych oraz dla społeczności szkolnych i lokalnych – angażujących uczestników poprzez zastosowanie nowoczesnych interaktywnych metod w siedzibie organizacji lub w innych miejscach na terenie Wrocławia z uwzględnieniem preferencji grupy szkoleniowej – przeprowadzenie szkoleń dla co
najmniej 600 osób, przy realizacji łącznie minimum 220 godzin szkoleniowych;
b) Realizacji działań informacyjno-promocyjnych, w tym rekrutacji uczestników.

Termin składania ofert: 19.03.2024 do godz. 12:00

Link do strony i dokumentacji konkursu: https://bip.um.wroc.pl/otwarty-konkurs-ofert/71665/26-02-2024-3644


PIERWSZA POMOC PSYCHOLOGICZNA WROCŁAW 2024 (26.02.2024/ 3646)

Celem zadania jest wsparcie psychospołeczne osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w społecznościach szkolnych i lokalnych oraz osób pracujących w środowisku międzykulturowym.

Zadanie polega na:

  1. organizacji i przeprowadzeniu szkoleń w zakresie pierwszej pomocy psychologicznej dla co najmniej 150 osób;
  2. prowadzeniu grup wsparcia dla osób pracujących w społecznościach międzykulturowych (w tym: asystentów międzykulturowych, kadry psychologiczno – pedagogicznej, liderów środowiskowych ) w wymiarze co najmniej 10 spotkań co najmniej 2-godzinnych;
  3. udzielaniu psychoedukacyjnego mobilnego wsparcia w środowisku dzieci i młodzieży (indywidualne i/lub grupowe), w tym w środowisku szkolnym współpraca z kadrą szkolną (specjalistyczne wsparcie metodologiczne) – gotowość do przeprowadzenia co najmniej 120 godzin wsparcia;
  4. realizacji działań informacyjno-promocyjnych, w tym rekrutacji uczestników;
  5. dostosowaniu do potrzeb odbiorców w zakresie prowadzenia działań odpowiednio w językach: polskim, ukraińskim, rosyjskim, angielskim.

Termin składania ofert: 19.03.2024 do godz. 12:00

Link do strony i dokumentacji konkursu: https://bip.um.wroc.pl/otwarty-konkurs-ofert/71680/26-02-2024-3646


*W przypadku wszelkich zmian w treści ogłoszeń konkursowych – obowiązująca wersja dokumentacji znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Wrocławia.


Piętnaście lat temu we Wrocławiu przedstawiciele mniejszości narodowych i etnicznych podpisali porozumienie o współpracy Kalejdoskop Kultur. Na tym fundamencie kilka lat później powstała fundacja Kalejdoskop Kultur, w ramach której mniejszości działają wspólnie i tworzą społeczną tkankę naszego miasta.

Rocznicę podpisania porozumienia świętowano 19 lutego 2024 w Muzeum Etnograficznym (oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu) w gronie przedstawicieli organizacji pozarządowych mniejszości narodowych i etnicznych oraz instytucji zaangażowanych w rozwój dialogu międzykulturowego.

Historia współpracy jest jeszcze dłuższa, bo sięga roku 2007, kiedy to samorząd Wrocławia zaprosił przedstawicieli wrocławskich mniejszości narodowych i etnicznych do współpracy, by promować kulturę i tradycje mniejszości we Wrocławiu. Jednym z przejawów tych działań był festiwal Kalejdoskopu Kultur.

Trudno zliczyć wszystkie inicjatyw, działania i przedsięwzięcia podejmowane w ramach podpisanego porozumienia. Wszystkim im od 15 lat przyświecają te same wartości – tworzenie miasta, którego mieszkańcy są świadomi swoich korzeni, tradycji i historii. Do stworzonego 15 lat temu porozumienia wciąż dołączają nowe organizacje, nie jest to więc historia z przeszłości, ale tętniący życiem konglomerat, który wciąż tworzy miasto spotkań.

Uroczystość, której gospodarzem był Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, była okazją do podziękowania za wkład w rozwój dialogu międzykulturowego we Wrocławiu.

Podczas spotkania Prezydent Wrocławia wręczył podziękowania za działania w ramach Kalejdoskopu Kultur. Przyznał też Medale „Merito de Wratislavia – Zasłużony dla Wrocławia” Marioli Abkowicz, przewodniczącej Porozumienia Kalejdoskop Kultur i Elżbiecie Berendt, kierowniczce Muzeum Etnograficznego. Towarzystwo Miłośników Wrocławia uhonorowało Elżbietę Berendt Diamentem Wrocławia, a działaczy mniejszościowych: Igora Salamona, Musę Czachorowskiego, Michała Hrisulidisa i Dorotę Kozak-Rybską – Złotymi Odznakami TMW.

We Wrocławiu na przełomie XX i XXI wieku została powołana Dzielnica Wzajemnego Szacunku – 4 Wyznań, zainicjowała ją współpraca Gminy Żydowskiej, Cerkwi Prawosławnej, Kościoła Protestanckiego i Parafii Rzymskokatolickiej, w tym wspierane przez samorząd miejski warsztaty edukacyjne pod nazwą „Dzieciaki”, podczas których uczestnicy poznawali ww. religie.

W roku 2003 samorząd Wrocławia przystąpił do realizacji rządowego Programu na rzecz społeczności romskiej, natomiast w roku 2007 – zaprosił do współpracy przedstawicieli  mniejszości narodowych i etnicznych w zespole merytorycznym. Zadaniem zespołu merytorycznego było ustalenie priorytetów dla przedstawicieli organizacji mniejszości, czyli diagnoza sytuacji i potrzeb mniejszości we Wrocławiu. 12 lutego 2009 roku przedstawiciele mniejszości zawarli pisemne porozumienia o współpracy, a 19 września 2014 – została powołana Fundacja Kalejdoskop Kultur. W roku 2016 Fundacja pozyskała lokal przy ul. Ruskiej 46 A, gdzie odbywają się działania wielokulturowe.

Od roku 2008 organizowany jest Festiwal „Kalejdoskop Kultur”, którego głównym zadaniem jest przybliżenie społeczeństwu większościowemu Miasta znaczenia kulturowego mniejszości. Termin festiwalu  – podczas Święta Wrocławia  – został wybrany specjalnie, aby dorobek kultury mniejszości  w świadomości wrocławian zaczął  być elementem tożsamości Wrocławia. Odbyło się 12 edycji festiwalu.

W czwartek 8 lutego 2024 odbyła się uroczysta prezentacja młodzieżowych inicjatyw realizowanych w ramach projektu „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji” w trzech wrocławskich szkołach ponadpodstawowych – Liceum Ogólnokształcącym Nr I, Liceum Ogólnokształcące nr IV oraz Zespole Szkół Nr 1. Nominacje do udziału w projekcie otrzymali uczniowie trzech kolejnych placówek.

Projekt „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji”, koordynowany przez Zespół Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej (WKE) WCRS ma na celu wspieranie integracji międzykulturowej oraz budowaniu, rozwijaniu pozytywnych, przyjaznych więzi w środowisku szkolnym.

Jak ważne jest włączanie i wzmacnianie aktywności społecznej uczniów i uczennic podkreślała Katarzyna Zawadzka – koordynatorka projektów WKE, która przywitała obecnych na spotkaniu. Krótko podsumowała też dotychczasowy udział w projekcie, do którego w zeszłym roku szkolnym przystąpiło aż 15 szkół ponadpodstawowych z Wrocławia.

Nie ma wśród nas osoby, która ma krewnych tylko w jednym mieście czy regionie. Gdybyśmy zrobili badania genetyczne, okazałoby się, że każdy z nas ma przodków pochodzących z innych krajów i kultur. Dlatego tak cieszy obserwowanie kreatywnych działań uczniowskich, które pokazują, że współpraca osób z różnych kultur jest możliwa. – tą myślą podzieliła się Manuela Pliżga, pomysłodawczyni projektu „Sztafety”, mediatorka i edukatorka międzykulturowa.

Marta Majchrzak – zastępca dyrektora WCRS ds. projektów międzysektorowych podkreśliła fakt, że trudne okresy związane z pandemią czy agresją rosyjską w Ukrainie udało się przetrwać dzięki solidarności, wzajemnej trosce i życzliwości. Zaprosiła też młodzież bezpośrednio do dzielenia się pomysłami i mówienia o tym, co jest potrzebne, aby umożliwić budowanie pozytywne i radosnych relacji w szkołach.

Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę, musisz być w ciągłym ruchu.- odwołując się do tego cytatu Alberta Einsteina, Maria Adamiec namawiała uczniów do elastyczności i uważności w stosunku do otaczającego świata i innych ludzi. Zaprosiła też do udziału w rozgrywce Gry Wielokulturowej w Przejściu Dialogu i innych działań WCRS.

Recepta na dobre międzykulturowe relacje

Drugą część spotkania stanowiły wystąpienia uczniów i uczennic relacjonujących wydarzenia z udziału w „Sztafecie” w poszczególnych szkołach. Każda ze szkół zrealizowała różnorodne i inspirujące projekty włączające całą społeczność szkolną.

Uczennice Liceum Ogólnokształcącego Nr I im. Danuty Siedzikówny “INKI” we Wrocławiu opowiedziały o inicjatywie „Pozytywna uwaga” zachęcającej nauczycieli do aktywnego słuchania i przekazywania pozytywnych komunikatów i pochwał. Uczniowie „jedynki” zwiększali swoje kompetencje międzykulturowe ( na warsztacie „My.Wy.Oni” Fundacji EkoCentrum), odwiedzili wystawę „Pełno ich nigdzie. Przywracanie pamięci o polskich Żydach w przestrzeni miejskiej” i brali udział w innych inicjatywach.

Jako, że okres udziału w Sztafecie przypadał na czas bożonarodzeniowy, uczniowie Liceum Ogólnokształcące nr IV im. Stefana Żeromskiego zorganizowali koncerty i wspólne kolędowanie i to aż w czterech językach używanych na co dzień w szkole. Do wspólnej zabawy zaprosili nie tylko uczniów czy nauczycieli, ale także rodziców i społeczność Przedmieścia Oławskiego. Inne inicjatywy międzykulturowe to spacer i warsztat w Dzielnicy Wzajemnego Szacunku czy wielokulturowa edycja „Jeden z dziesięciu”. Uczniowie „czwórki” prowadzą też instagramowe konto Multikulti.pl.

Uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 pokazali swój udział w sztafecie „od kuchni”, i to dosłownie. Swoją interaktywną prezentację oparli na motywie kuchennym – wspólnie przygotowali „przepis” na udane międzykulturowe relacje, którego kopię otrzymały nominowane szkoły. Jako swój sukces, uczniowie szkoły uważają otrzymanie minigrantu z Fundacji „„WrOpenUp”, który pozwolił na realizację trzech działań – opracowanie planu szkoły dla nowych uczniów (w 4 językach), wyposażenie „kącika spotkań międzykulturowych” i przygotowanie spektaklu „(Nie)bliska historia” o doświadczeniach uczniów, którzy wyjechali z Ukrainy w wyniku działań wojennych. Uczniowie postawili na włączanie klas pierwszych i uczniów obcojęzycznych w życie szkoły – zorganizowali m.in. międzyklasowy turniej piłki nożnej czy spotkanie integracyjne dla uczniów pochodzenia ukraińskiego i innych narodowości.

Pałeczka „Sztafety” przekazana

W ostatniej części wydarzenia, pałeczki „Sztafety” zostały przekazane kolejnym szkołom. Nominacje do udziału w projekcie uzyskały: Liceum Ogólnokształcące nr XIV im. Polonii Belgijskiej, Liceum Ogólnokształcące nr IX im. Juliusza Słowackiego i Zespół Szkół nr 18. Uczniowie i nauczyciele podjęli wyzwanie, a przypieczętowali ten fakt złożeniem podpisów na deklaracji udziału. Kolejny etap sztafety potrwa trzy miesiące, a na jego podsumowaniu spotkamy się pod koniec maja.

Serdecznie gratulujemy uczniom i nauczycielom udanych projektów, a nominatom życzymy powodzenia!


O projekcie „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji

Koordynatorem projektu jest Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego – Zespół Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej we współpracy z zespołem Dialogu Międzykulturowego. Projekt ma na celu wzmacnianie aktywności społecznej uczniów, wspieranie integracji międzykulturowej oraz budowaniu, rozwijaniu pozytywnych, przyjaznych więzi w środowisku szkolnym.

Więcej informacji na stronie: https://wke.wcrs.wroclaw.pl/2024/01/24/sztafeta-miedzykulturowych-dobrych-relacji-2023-2024/

Zapraszamy na pierwsze w 2024 spotkanie sieciujące w ramach cyklu „Wspólnie o międzykulturowości”. Tematem spotkania będzie edukacja dzieci i młodzieży – zarówno ta formalna odbywająca się w szkołach, jak i ta, która dzieje się poza jej murami.

Kiedy i gdzie?

Spotkamy się na żywo w środę 21 lutego 2024 w godz. 13:00-15.00 w Strefie Partycypacji ODLOT (ul. Piłsudskiego 34). na zaproszenie Fundacji na Rzecz Studiów Europejskich (FEPS).

Co wydarzy się na spotkaniu?

Tradycyjnie na spotkaniu usłyszymy prezentacje osób reprezentujących samorząd wrocławski – Departament Edukacji, jak i organizacje społeczne – Fundację Ukraina, Fundację Dom Pokoju, Stowarzyszenie Edukacji Krytycznej. Wspólnie podyskutujemy o aktualnych, funkcjonujących rozwiązaniach, ale także z jakimi wyzwaniami się zmagamy i jak wspólnie możemy im sprostać.

Tematy, które będą poruszane przez gości i gościnie: edukacja dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym we Wrocławiu, a także asystentura międzykulturowa, przeciwdziałanie i rozwiązywanie konfliktów międzykulturowych.


Jak wziąć udział w spotkaniu?

Prosimy o zgłoszenie udziału pod linkiem.

——

Organizatorem spotkania jest Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego we współpracy z Fundacją na Rzecz Studiów Europejskich (FEPS) oraz Dolnośląską Federacją Organizacji Pozarządowych (DFOP).

W dniu 11 stycznia uczestniczyliśmy w konferencji „Szkoła wieloCOOLturowa jako miejsce szacunku, inspiracji i dialogu” organizowanej przez Fundację Freya we współpracy z Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Liceum Ogólnokształcącym nr XV we Wrocławiu oraz norweską organizacją  Beatus Cras Bergen.

Konferencja była to okazją do usłyszenia kilku perspektyw tworzenia i prowadzenia szkoły wielokulturowej. Dyrektorka Bogumiła Mandat ( LO nr XV) mówiła jak ważne jest elastyczne podejście do codziennych wyzwań, włączanie aspektów psychologicznych w podejmowaniu decyzji, obserwowanie nowinek ze świata w obszarze edukacji czy technologii oraz czerpanie z inspirujących przykładów, tak, aby zarządzanie szkołą wielokulturową było procesem dającym poczucie sensu i sprawstwa.

Psycholożka Dorota Marczyk-Wyrębkiewicz zwróciła uwagę, że dzieci pochodzą z grup migranckich o różnej charakterystyce (np. reemigranci, dzieci rodzin emigrantów, imigranci i uchodźcy), wobec czego uczniowie mają różnorodne potrzeby i etapy, jakie przechodzą w polskiej szkole. Każdemu z tych etapów powinna odpowiadać elastyczna reakcja psychologa i pedagoga szkolnego.

Wicedyrektorka LO nr XV, Joanna Cwynar podzieliła się refleksją dotyczącą zarządzania klasą wielokulturową. Praca wychowawcy klasy przygotowawczej, do której uczęszczają przez pierwszy rok w szkole uczniowie nie mówiący po polsku, – wymaga codziennej uważności, pomysłowości w tworzeniu zgranego zespołu uczniów (skąd jesteśmy?, co nas łączy? jaka jest oferta kulturalna Wrocławia?). Dzięki obecności asystentów międzykulturowych uczniom i opiekunom łatwiej jest wejść w kontakt z polskojęzycznymi nauczycielami czy zrozumieć zawiłe procedury administracyjne.

Poznaliśmy też korzyści jakie dają wspólne działania artystyczne – sprzyjają nawiązywaniu relacji w grupie, odkrywaniu siebie, wpływają na spokój, akceptację i poczucie bezpieczeństwa w grupie. Pomagają też tworzyć odporność psychiczną – wspierają zaufanie i empatię.

Warto wspomnieć o głosie dwóch uczennic, które dopełniły wielowymiarowe spojrzenie na szkołę wielokulturową opowieścią o tym, jakie widzą różnice między szkołą w Polsce i w miejscach, z których przybyły (Kazachstan, Ukraina i Czechy).

Wkrótce będzie dostępny zapis konferencji oraz zaproszenie na wydarzenia jej towarzyszące (https://www.facebook.com/Fundacja.Freya).

Zdjęcia dzięki uprzejmości Fundacji Freya.

#Fundacja Freya, #LO 15 – Dziękujemy za inspirujący czas!

#ambasadorzy dialogu