Nowa ulotka o ochronie międzynarodowej w Polsce
Zespół WroMigrant przygotował krótki przewodnik w formie ulotki o procedurze…
Liczba przeprowadzonych konsultacji, szkolenia oraz profil klientów punktu WroMigrant – nowy rok to okazja do podsumowania działalności na rzecz społeczności migrantów i uchodźców we Wrocławiu.
Jak co roku, zespół punktu informacji WroMigrant Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego podsumowuje swoją działalność nad postawie formularzy wypełnianych po każdej przeprowadzonej konsultacji oraz wynikach ankiety satysfakcji wypełnianych przez klientów punktu. Zespół prowadził także raporty po wydarzeniach, organizowanych zarówno samodzielnie przez WCRS, jak i we współpracy z organizacjami partnerskimi.
Do głównych zadań zespołu WroMigrant w 2024 roku (jak i w poprzednich latach) należało prowadzenie bezpłatnych konsultacji informacyjnych, a także organizacja szkoleń oraz spotkań informacyjnych. Istotną cechą konsultacji WroMigrant jest wspieranie usamodzielniania się klientów punktu. W związku z tym, nie wypełniamy wniosków za klientów ani nie kontaktujemy się z innymi instytucjami w ich imieniu, lecz wyjaśniamy krok po kroku jak mogą samodzielnie załatwić daną sprawę urzędową.
W 2024 roku konsultacje osobiste odbywały się głównie w miejskiej przestrzeni spotkań i działań społecznych Przejście Dialogu przy ul. Świdnickiej 19, od poniedziałku do soboty w godzinach 12:00–16:00. Od sierpnia do grudnia konsultantki pełniły również dyżury raz w miesiącu w bibliotekach na Jagodnie (filia nr 14) i Psim Polu (CBK FAMA).
Konsultacje zdalne realizowane były telefonicznie (3 numery komórkowe i 1 stacjonarny), e-mailowo oraz za pomocą komunikatorów Viber i Messenger. Konsultacje prowadzone były w pięciu językach: polskim, ukraińskim, angielskim, białoruskim i rosyjskim.
W ubiegłym roku do naszego Punktu dotarło łącznie (przez konsultacje i szkolenia) 7437 osób reprezentujących 81 narodowości. Przeprowadziliśmy 3880 bezpłatnych indywidualnych konsultacji informacyjnych dla 6454 osób, w tym:
Wśród najliczniej reprezentowanych grup narodowych punktu były osoby z Ukrainy (60%), Białorusi (21%), Polski (2%), Turcji i Rosji (po 1%). Rozkład procentowy największych grup klientów konsultacji według narodowości przedstawiony jest na wykresie poniżej.
Wykres 1. Największe grupy klientów konsultacji według narodowości
67,4% osób odwiedziło WroMigrant po raz pierwszy, a 32,6% skorzystało z usług Punktu po raz drugi lub kolejny. Najczęściej poruszanymi tematami były: legalizacja pobytu, status UKR, przekraczanie granicy, praca i pomoc społeczna. Porównanie liczb najczęstszych konsultacji tematycznych zostało przedstawione na wykresie poniżej.
Wykres 2. Najpopularniejsze tematy konsultacji
W porównaniu do roku 2023 liczba konsultacji wzrosła o 9,4%, liczba zorganizowanych wydarzeń zwiększyła się o 5,7%, a liczba wydarzeń terenowych (m.in. pikniki, targi pracy), w których uczestniczyli konsultanci WroMigranta, podwoiła się – stanowisko WroMigranta było obecne na 9 wydarzeniach organizowanych na terenie miasta.
W 2024 roku WroMigrant kontynuował koordynację konsultacji prawnych, a także wprowadził nową usługę indywidualnych konsultacji psychologicznych dla migrantów i uchodźców. W Przejściu Dialogu prawnicy z Okręgowej Izby Radców Prawnych udzielili 334 konsultacji. Psycholodzy przeprowadzili 30 indywidualnych konsultacji w językach ukraińskim lub rosyjskim oraz 30 konsultacji w językach polskim lub angielskim.
W wydarzeniach zorganizowanych przez WroMigrant w 2024 roku uczestniczyło około tysiąca osób. Wśród cyklicznych wydarzeń dużym zainteresowaniem cieszyły się spotkania arteterapeutyczne dla kobiet oraz rozgrywki edukacyjnej gry finansowej Cash Flow.
Wśród wydarzeń przeprowadzonych przez organizacje partnerskie najpopularniejsze były:
Wśród wydarzeń przeprowadzonych przez konsultantki WroMigrant, największą liczbę uczestników przyciągnęło szkolenie na temat legalizacji pobytu na podstawie statusu UKR – 39 osób. Oprócz tradycyjnych szkoleń, takich jak „Karta Polaka”, „Pobyt stały”, „Pobyt czasowy”, „Ochrona międzynarodowa”, „Pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej”, „Codzienność w polskiej szkole”, oferta WroMigranta została poszerzona o dwa nowe tematy: „Z dzieckiem w Polsce” oraz „Egzamin z języka polskiego jako obcego na poziomie B1”.
Zdjęcie 2. Szkolenie „Codzienność w polskiej szkole”
Konsultantki prowadziły szkolenia w 5 językach: polskim, ukraińskim, białoruskim, angielskim, rosyjskim. Zespół WroMigrant także zapewniał tłumaczenie prezentacji i wydarzeń partnerskich.
Corocznie organizujemy spotkanie dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. W tym roku szkolenie prowadzone było przez specjalistów wrocławskiego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej na temat oferty wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Zapewniono tłumaczenie symultaniczne na język ukraiński oraz na język ukraiński migowy. Uczestnicy mogli również skorzystać z pętli indukcyjnej.
W naszych statystykach odnotowujemy powody migracji klientów, które dzielimy na trzy kategorie:
Liczba osób uczestniczących w konsultacjach z podziałem na grupy według powodów migracji została przedstawiona na wykresie poniżej.
Wykres 3. Liczba osób uczestniczących w konsultacjach z podziałem na grupy według powodów migracji
W porównaniu do 2023 roku, znacznie wzrosła liczba osób migrujących dobrowolnie (prawie w 2 razy – na 93,5%) oraz osób ubiegających się o ochronę międzynarodową (na 56,7% w porównaniu do 2023 roku).
W 2024 roku wypełniono 1391 ankiet satysfakcji, z czego wśród respondentów prawie połowa (45,6%) odwiedziła Punkt po raz pierwszy.
Najczęściej nowe osoby trafiają do nas z polecenia znajomych – 50,4% osób. Około 15,4% dowiedziało się o Punkcie dzięki mediom społecznościowym, 9,8% zostało skierowanych przez urzędy, organizacje i instytucje, a 7% po prostu przechodziło obok i podjęło decyzję o skorzystania z konsultacji.
Rozkład procentowy deklarowanych źródeł informacji o konsultacjach WroMigrant jest przedstawiony na wykresie poniżej.
Wykres 4. Deklarowane źródła informacji o konsultacjach WroMigrant
Większość osób, które wypełniły ankietę satysfakcji, wyraziła zadowolenie z konsultacji (90% wszystkich respondentów). 91,5% oceniło przydatność uzyskanej podczas konsultacji informacji najwyższą oceną na skali od 1 do 5.
————————————-
W 2024 roku zespół WroMigrant poszerzył swoją ofertę, wprowadzając nowe tematy szkoleń i konsultacji oraz oferując nową usługę indywidualnych konsultacji psychologicznych. Nawet przy wzroście liczby konsultacji oraz poszerzonej ofercie działań utrzymaliśmy wysoki standard usług, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach ankiety satysfakcji od klientów. Stawiając na jakość i indywidualne podejście, dążymy do budowania zaufanych relacji z klientami, stając się ważnym punktem w życiu wrocławskich migrantów.
O punkcie informacji WroMigrant
WroMigrant, miejski punkt informacji dla migrantów/ek i uchodźców/czyń to program Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego, który powstał we Wrocławiu w 2013 roku (do 2020 pod nazwą Infolink).
WroMigrant jest punktem, w którym migranci i uchodźcy mogą bezpłatnie otrzymać informacje w kwestiach legalizacji pobytu i pracy, ochrony międzynarodowej, a także w zakresie załatwienia spraw urzędowych (zameldowanie, PESEL, prawo jazdy, rejestracja pojazdów, rozliczenie PIT, pomoc społeczna itd.), spraw codziennych (edukacja, opieka zdrowotna, nauka języka polskiego i inne). Konsultanci/tki doradzają też jak skorzystać z oferty społeczno-kulturalnej Wrocławia, jak poprawić zdrowie psychiczne, gdzie spędzić miło czas na zajęciach artystycznych czy integracyjnych. WroMigrant jest też łącznikiem między instytucjami miejskimi, organizacjami pozarządowymi oraz wspólnotami migranckimi.
Więcej informacji o działaniach zespołu Wromigrant na stronie programu.
Zespół WroMigrant przygotował krótki przewodnik w formie ulotki o procedurze…
Migracja to ogromne wyzwanie dla każdej osoby związane z przeprowadzką do nowego miejsca,…
Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego poszukuje kandydata/tki do realizacji zadań w punkcie informacji…