Młodzi liderzy z Reykjaviku z wizytą we Wrocławiu
Za nami 3-dniowe spotkanie młodzieży z doświadczeniem migracji z siostrzanych miast Wrocław-Reykjavik! W dniach…
W dniu 11 stycznia uczestniczyliśmy w konferencji „Szkoła wieloCOOLturowa jako miejsce szacunku, inspiracji i dialogu” organizowanej przez Fundację Freya we współpracy z Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Liceum Ogólnokształcącym nr XV we Wrocławiu oraz norweską organizacją Beatus Cras Bergen.
Konferencja była to okazją do usłyszenia kilku perspektyw tworzenia i prowadzenia szkoły wielokulturowej. Dyrektorka Bogumiła Mandat ( LO nr XV) mówiła jak ważne jest elastyczne podejście do codziennych wyzwań, włączanie aspektów psychologicznych w podejmowaniu decyzji, obserwowanie nowinek ze świata w obszarze edukacji czy technologii oraz czerpanie z inspirujących przykładów, tak, aby zarządzanie szkołą wielokulturową było procesem dającym poczucie sensu i sprawstwa.
Psycholożka Dorota Marczyk-Wyrębkiewicz zwróciła uwagę, że dzieci pochodzą z grup migranckich o różnej charakterystyce (np. reemigranci, dzieci rodzin emigrantów, imigranci i uchodźcy), wobec czego uczniowie mają różnorodne potrzeby i etapy, jakie przechodzą w polskiej szkole. Każdemu z tych etapów powinna odpowiadać elastyczna reakcja psychologa i pedagoga szkolnego.
Wicedyrektorka LO nr XV, Joanna Cwynar podzieliła się refleksją dotyczącą zarządzania klasą wielokulturową. Praca wychowawcy klasy przygotowawczej, do której uczęszczają przez pierwszy rok w szkole uczniowie nie mówiący po polsku, – wymaga codziennej uważności, pomysłowości w tworzeniu zgranego zespołu uczniów (skąd jesteśmy?, co nas łączy? jaka jest oferta kulturalna Wrocławia?). Dzięki obecności asystentów międzykulturowych uczniom i opiekunom łatwiej jest wejść w kontakt z polskojęzycznymi nauczycielami czy zrozumieć zawiłe procedury administracyjne.
Poznaliśmy też korzyści jakie dają wspólne działania artystyczne – sprzyjają nawiązywaniu relacji w grupie, odkrywaniu siebie, wpływają na spokój, akceptację i poczucie bezpieczeństwa w grupie. Pomagają też tworzyć odporność psychiczną – wspierają zaufanie i empatię.
Warto wspomnieć o głosie dwóch uczennic, które dopełniły wielowymiarowe spojrzenie na szkołę wielokulturową opowieścią o tym, jakie widzą różnice między szkołą w Polsce i w miejscach, z których przybyły (Kazachstan, Ukraina i Czechy).
Wkrótce będzie dostępny zapis konferencji oraz zaproszenie na wydarzenia jej towarzyszące (https://www.facebook.com/Fundacja.Freya).
Zdjęcia dzięki uprzejmości Fundacji Freya.
#Fundacja Freya, #LO 15 – Dziękujemy za inspirujący czas!
#ambasadorzy dialogu
Za nami 3-dniowe spotkanie młodzieży z doświadczeniem migracji z siostrzanych miast Wrocław-Reykjavik! W dniach…
Nowa edycja warsztatów międzykulturowych dla instytucji miejskich i publicznych.
Relacja z prezentacji młodzieżowych inicjatyw realizowanych w ramach projektu „Sztafeta…