Kolejny etap „Sztafety Międzykulturowych Dobrych Relacji” za nami

13.02.2024
Edukacja międzykulturowa
Zdjęcie przedstawia uczestników "sztafety międzykulturowych relacji" na wręczeniu dyplomów. Na scenie orzed publicznością stoją uczniowie z 3 szkół oraz przedstawicieli WCRS.

W czwartek 8 lutego 2024 odbyła się uroczysta prezentacja młodzieżowych inicjatyw realizowanych w ramach projektu „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji” w trzech wrocławskich szkołach ponadpodstawowych – Liceum Ogólnokształcącym Nr I, Liceum Ogólnokształcące nr IV oraz Zespole Szkół Nr 1. Nominacje do udziału w projekcie otrzymali uczniowie trzech kolejnych placówek.

Projekt „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji”, koordynowany przez Zespół Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej (WKE) WCRS ma na celu wspieranie integracji międzykulturowej oraz budowaniu, rozwijaniu pozytywnych, przyjaznych więzi w środowisku szkolnym.

Jak ważne jest włączanie i wzmacnianie aktywności społecznej uczniów i uczennic podkreślała Katarzyna Zawadzka – koordynatorka projektów WKE, która przywitała obecnych na spotkaniu. Krótko podsumowała też dotychczasowy udział w projekcie, do którego w zeszłym roku szkolnym przystąpiło aż 15 szkół ponadpodstawowych z Wrocławia.

Nie ma wśród nas osoby, która ma krewnych tylko w jednym mieście czy regionie. Gdybyśmy zrobili badania genetyczne, okazałoby się, że każdy z nas ma przodków pochodzących z innych krajów i kultur. Dlatego tak cieszy obserwowanie kreatywnych działań uczniowskich, które pokazują, że współpraca osób z różnych kultur jest możliwa. – tą myślą podzieliła się Manuela Pliżga, pomysłodawczyni projektu „Sztafety”, mediatorka i edukatorka międzykulturowa.

Marta Majchrzak – zastępca dyrektora WCRS ds. projektów międzysektorowych podkreśliła fakt, że trudne okresy związane z pandemią czy agresją rosyjską w Ukrainie udało się przetrwać dzięki solidarności, wzajemnej trosce i życzliwości. Zaprosiła też młodzież bezpośrednio do dzielenia się pomysłami i mówienia o tym, co jest potrzebne, aby umożliwić budowanie pozytywne i radosnych relacji w szkołach.

Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę, musisz być w ciągłym ruchu.- odwołując się do tego cytatu Alberta Einsteina, Maria Adamiec namawiała uczniów do elastyczności i uważności w stosunku do otaczającego świata i innych ludzi. Zaprosiła też do udziału w rozgrywce Gry Wielokulturowej w Przejściu Dialogu i innych działań WCRS.

Recepta na dobre międzykulturowe relacje

Drugą część spotkania stanowiły wystąpienia uczniów i uczennic relacjonujących wydarzenia z udziału w „Sztafecie” w poszczególnych szkołach. Każda ze szkół zrealizowała różnorodne i inspirujące projekty włączające całą społeczność szkolną.

Uczennice Liceum Ogólnokształcącego Nr I im. Danuty Siedzikówny “INKI” we Wrocławiu opowiedziały o inicjatywie „Pozytywna uwaga” zachęcającej nauczycieli do aktywnego słuchania i przekazywania pozytywnych komunikatów i pochwał. Uczniowie „jedynki” zwiększali swoje kompetencje międzykulturowe ( na warsztacie „My.Wy.Oni” Fundacji EkoCentrum), odwiedzili wystawę „Pełno ich nigdzie. Przywracanie pamięci o polskich Żydach w przestrzeni miejskiej” i brali udział w innych inicjatywach.

Jako, że okres udziału w Sztafecie przypadał na czas bożonarodzeniowy, uczniowie Liceum Ogólnokształcące nr IV im. Stefana Żeromskiego zorganizowali koncerty i wspólne kolędowanie i to aż w czterech językach używanych na co dzień w szkole. Do wspólnej zabawy zaprosili nie tylko uczniów czy nauczycieli, ale także rodziców i społeczność Przedmieścia Oławskiego. Inne inicjatywy międzykulturowe to spacer i warsztat w Dzielnicy Wzajemnego Szacunku czy wielokulturowa edycja „Jeden z dziesięciu”. Uczniowie „czwórki” prowadzą też instagramowe konto Multikulti.pl.

Uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 pokazali swój udział w sztafecie „od kuchni”, i to dosłownie. Swoją interaktywną prezentację oparli na motywie kuchennym – wspólnie przygotowali „przepis” na udane międzykulturowe relacje, którego kopię otrzymały nominowane szkoły. Jako swój sukces, uczniowie szkoły uważają otrzymanie minigrantu z Fundacji „„WrOpenUp”, który pozwolił na realizację trzech działań – opracowanie planu szkoły dla nowych uczniów (w 4 językach), wyposażenie „kącika spotkań międzykulturowych” i przygotowanie spektaklu „(Nie)bliska historia” o doświadczeniach uczniów, którzy wyjechali z Ukrainy w wyniku działań wojennych. Uczniowie postawili na włączanie klas pierwszych i uczniów obcojęzycznych w życie szkoły – zorganizowali m.in. międzyklasowy turniej piłki nożnej czy spotkanie integracyjne dla uczniów pochodzenia ukraińskiego i innych narodowości.

Pałeczka „Sztafety” przekazana

W ostatniej części wydarzenia, pałeczki „Sztafety” zostały przekazane kolejnym szkołom. Nominacje do udziału w projekcie uzyskały: Liceum Ogólnokształcące nr XIV im. Polonii Belgijskiej, Liceum Ogólnokształcące nr IX im. Juliusza Słowackiego i Zespół Szkół nr 18. Uczniowie i nauczyciele podjęli wyzwanie, a przypieczętowali ten fakt złożeniem podpisów na deklaracji udziału. Kolejny etap sztafety potrwa trzy miesiące, a na jego podsumowaniu spotkamy się pod koniec maja.

Serdecznie gratulujemy uczniom i nauczycielom udanych projektów, a nominatom życzymy powodzenia!


O projekcie „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji

Koordynatorem projektu jest Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego – Zespół Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej we współpracy z zespołem Dialogu Międzykulturowego. Projekt ma na celu wzmacnianie aktywności społecznej uczniów, wspieranie integracji międzykulturowej oraz budowaniu, rozwijaniu pozytywnych, przyjaznych więzi w środowisku szkolnym.

Więcej informacji na stronie: https://wke.wcrs.wroclaw.pl/2024/01/24/sztafeta-miedzykulturowych-dobrych-relacji-2023-2024/

Powiązane wiadomości