• Wrocławska Strategia Dialogu Międzykulturowego

    Wrocławska Strategia Dialogu Międzykulturowego

    WIĘCEJ

  • "DIALOG MOŻLIWY JEST Z KAŻDYM"

    Diego Pileggi

    WIĘCEJ

  • "W DOMU MÓWIMY PO ORMIAŃSKU"

    Araks Asatryan

    WIĘCEJ

  • "CZUJĘ SIĘ WIELOKULTUROWA"

    Margaret Ohia

    WIĘCEJ

  • "NIE JESTEM FLEISCHEREM, JA TYLKO W NIM TKWIĘ"

    Michael Fleischer

    WIĘCEJ

  • "TRUDNO MI UWIERZYĆ, ŻE MOGŁABYM MIESZKAĆ W INNYM MIEŚCIE"

    Masza Glińska-Kozel

    WIĘCEJ

  • "MUZYKA TO UNIWERSALNY JĘZYK"

    Victor Campos Leal

    WIĘCEJ

  • "MŁODSZE POKOLENIE JEST BARDZIEJ OTWARTE"

    Mezri Hebbechi

    WIĘCEJ

  • „SENIORZY SĄ BARDZO DOBRZE DOINFORMOWANI”

    „SENIORZY SĄ BARDZO DOBRZE DOINFORMOWANI”

    Ewa Białowąs
  • „ZDARZA SIĘ, ŻE KIEDY MÓWIĘ O DOMU, MYŚLĘ O WROCŁAWIU”

    „ZDARZA SIĘ, ŻE KIEDY MÓWIĘ O DOMU, MYŚLĘ O WROCŁAWIU”

    Wiktoria Mazur

WIELOKULTURY

Warsztaty teatralne dla nauczycieli – dialog emocjami

W dniach 25-27 października 2017 r. w Fundacji Krzyżowa dla Porozumienia Europejskiego odbyły się wyjazdowe warsztaty teatralne, w których udział wzięło 25 ambasadorek dialogu. „Warsztaty teatralne dla nauczycieli – dialog emocjami” poprowadził pan Piotr Para – socjolog, reżyser teatralny, aktor, tutor, trener DI.

Kim jest Ambasador Dialogu?

To osoba pracująca we wrocławskiej placówce edukacyjnej (np. szkole, przedszkolu, domu kultury) i zainteresowana tematyką otwartości, przeciwdziałaniem dyskryminacji, rozwijaniem atmosfery dialogu w swoim otoczeniu.

Ambasador Dialogu pełni rolę reprezentanta swojej instytucji, bierze udział w cyklicznych spotkaniach i warsztatach organizowanych przez Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego (WCRS), podczas których może wymieniać się dobrymi praktykami z innymi Ambasadorami Dialogu, zdobywać wiedzę i inspiracje do skuteczniejszego działania.  Więcej o Ambasadorach Dialogu.

W ciągu trzech dni ambasadorki poznały różne sposoby wyrażania się poprzez teatr. Pierwsze zabawy integracyjne służyły wzajemnemu poznaniu się z nowymi uczestniczkami, dzięki czemu powstała przestrzeń wzmacniania relacji, kreatywności i dobrej energii.

Zaczynając od realizacji LandArtu, czyli sztuki w naturze posługując się jej zasobami, uczestniczki zaktywizowały twórcze potencjały w czterech grupach. Teatr cieni dał możliwość do improwizacji i spostrzegania wyjątkowych obrazów. Ostatniego dnia poruszono tematykę dramy razem z korzystaniem z rekwizytów. Ambasadorki wczuły się w daną emocjonalnie angażującą sytuację i zastanawiały się nad różnymi rozwiązaniami. Uczestniczki zapoznały się z różnorodnymi metodami pracy teatralnej, które stanowią podstawę do podjęcia własnych działań w tym obszarze.

O miejscu

Krzyżowa to jedyne w swoim rodzaju miejsce będące symbolem dobrych relacji sąsiedzkich pomiędzy Niemcami a Polską. Powstało dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu Tadeusza Mazowieckiego i Helmuta Kohla. Jest jednym z najbardziej interesujących przykładów dialogu międzykulturowego.

Zakres merytoryczny warsztatu

Przepracowanie problemów relacyjnych w formie dramowych ścieżek pozwala pod maską teatralną na szczere wypowiedzi dotyczące sprawy, nie osób. Jednocześnie wejście w rolę pozwala zbliżyć się do postaci, zrozumieć emocje i motywację. Doświadczenia z tego płynące rozwijają empatię – kluczową kompetencję w rozwiązywaniu konfliktów. Metody i techniki teatralne pozwalają komponować wyobrażeniową rzeczywistość, światy stające się odniesieniem dla rzeczywistości zastanej. W teatrze można tworzyć światy idealne będące lustrem dla świata realnego, a emocjonalne zaangażowanie w ich budowanie pozostawia niebagatelne źródło energii dla regeneracji siebie i własnych relacji.

Rezultat warsztatu

Uczestnicy przeżyli emocje i refleksję nad nimi w wyniku realizacji teatralnych zadań. Poznali strukturę ścieżek dramowych, funkcję poszczególnych technik i byli w stanie opracować własne scenariusze dramowe adekwatne do potrzeb swoich podopiecznych. Poznali również funkcje teatralnych działań polegające na redukowaniu napięć w grupie, integracji i budowania wspólnoty zrozumienia w wyniku nastawienia na realizację zadań.

Metody prowadzenia warsztatu

Prezentacja, drama, praca koncepcyjna w zespole, obserwacja.

zdj. Marta Reddemann.