• Wrocławska Strategia Dialogu Międzykulturowego

    Wrocławska Strategia Dialogu Międzykulturowego

    WIĘCEJ

  • "DIALOG MOŻLIWY JEST Z KAŻDYM"

    Diego Pileggi

    WIĘCEJ

  • "W DOMU MÓWIMY PO ORMIAŃSKU"

    Araks Asatryan

    WIĘCEJ

  • "CZUJĘ SIĘ WIELOKULTUROWA"

    Margaret Ohia

    WIĘCEJ

  • "NIE JESTEM FLEISCHEREM, JA TYLKO W NIM TKWIĘ"

    Michael Fleischer

    WIĘCEJ

  • "TRUDNO MI UWIERZYĆ, ŻE MOGŁABYM MIESZKAĆ W INNYM MIEŚCIE"

    Masza Glińska-Kozel

    WIĘCEJ

  • "MUZYKA TO UNIWERSALNY JĘZYK"

    Victor Campos Leal

    WIĘCEJ

  • "MŁODSZE POKOLENIE JEST BARDZIEJ OTWARTE"

    Mezri Hebbechi

    WIĘCEJ

  • „ZDARZA SIĘ, ŻE KIEDY MÓWIĘ O DOMU, MYŚLĘ O WROCŁAWIU”

    „ZDARZA SIĘ, ŻE KIEDY MÓWIĘ O DOMU, MYŚLĘ O WROCŁAWIU”

    Wiktoria Mazur

WIELOKULTURY

  • Home
  • Aktualności
  • Materiały edukacyjne na temat Afryki, jej krajów i mieszkańców

Materiały edukacyjne na temat Afryki, jej krajów i mieszkańców

                                         Mwanza nad Jeziorem Wiktoria (Tanzania), 2016, fot. Marta Reddemann

 

Powszechnie znany wizerunek kontynentu afrykańskiego w polskich i europejskich mediach i poglądach społecznych opiera się przede wszystkim na stereotypach i braku rzetelnych informacji. Obraz Afryki jest uproszczony, pogłębia negatywne schematy myślowe i nie przedstawia mieszkańców Afryki jako równorzędnych nam partnerów. Spojrzenie na kraje afrykańskie często nie uwzględnia różnorodności tego kontynentu, jego mieszkańców i ich historii.

Zaczyna się od pojmowania Afryki jako jednego kraju, a nie kontynentu z 54 państwami i kończy na używaniu starych pojęć pochodzących z okresu kolonizacji lekceważących mieszkańców Afryki i deprecjonujących ich styl życia.

Przyczynia się do tego również brak wartościowych materiałów dydaktycznych o Afryce i jej ludności. Mimo tego udało nam się wyszukać i zebrać pomoce dydaktyczne, które proponujemy Państwu do użycia w celu zmiany perspektyw na Afrykę i zwalczania stereotypów dotyczących Afryki. Poniżej znajdą Państwo strony internetowe, które oferują scenariusze lekcji i lektury, które mogą zainspirować do przeprowadzenia alternatywnych zajęć na temat Afryki, z uwzględnieniem globalnych problemów niesprawiedliwości społecznej i nierównego podziału władzy, aby bez uproszczeń i przesądów zapoznać uczniów z Afryką i globalnym południem.


Fundacja Afryka Inaczej
działa na rzecz promocji pozytywnego wizerunku Afryki. Publikuje książki, pisma, wiadomości, prowadzi badania naukowe i organizuje różnego typu wydarzenia.

Podstawowa lektura o stereotypach w mediach, a także o tym jak z szacunkiem i świadomością językową pisać o Afryce

Afryka i jej mieszkańcy w polskich mediach


Program Edukacja Globalna jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej CEO.
Na stronie internetowej znajduje się wiele scenariuszy, gier i innych materiałów dydaktycznych na temat edukacji globalnej, dostosowane do potrzeb 10 różnych przedmiotów (geografia, fizyka, biologia, język polski, język angielski, godzina wychowawcza, wiedza o społeczeństwie, plastyka, chemia, historia).

Przykłady scenariuszy:

Jak mówić o Afryce

Radzenie sobie ze stereotypami

Kolonializm z innej perspektywy

Afryka w reklamie


Projekt Edukacja Globalna Silesius oferuje wiele scenariuszy i materiałów edukacyjnych dla przedszkoli. Bezpłatne materiały obejmują cały szereg różnych tematów związanych z niesprawiedliwością społeczną/globalną.

Polska Akcja Humanitarna  publikuje materiały edukacyjne dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Centralne aspekty edukacji globalnej, do których realizacji dąży PAH to: zrozumienie zjawisk i współzależności globalnych, stawianie czoła wyzwaniom, partnerskie relacje gospodarcze i społeczne pomiędzy krajami Południa a Północy, przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń, kształcenie wartości, krytyczne myślenie i gotowość do ustawicznego uczenia się. Niezwykle ciekawa jest Mapa Świata „Zmień Perspektywę”.

Edukacja Globalna Ośrodka Rozwoju Edukacji oferuje materiały dla wszystkich etapów edukacyjnych. Na stronie można znaleźć także odesłania do innych interesujących stron internetowych w tematyce edukacji globalnej.


Polecamy lekturę „Jak mówić i pisać o Afryce”, aby odwołując się do niej, sprawdzać każdy scenariusz pod kątem proponowanych pojęć i obrazów Afryki.
Wydawca: Fundacja „Afryka Inaczej”
ISBN: 978-83-62179-02-2

Opracowała Marta Reddemann, WCRS 2018