• Wrocławska Strategia Dialogu Międzykulturowego

    Wrocławska Strategia Dialogu Międzykulturowego

    WIĘCEJ

  • "DIALOG MOŻLIWY JEST Z KAŻDYM"

    Diego Pileggi

    WIĘCEJ

  • "W DOMU MÓWIMY PO ORMIAŃSKU"

    Araks Asatryan

    WIĘCEJ

  • "CZUJĘ SIĘ WIELOKULTUROWA"

    Margaret Ohia

    WIĘCEJ

  • "NIE JESTEM FLEISCHEREM, JA TYLKO W NIM TKWIĘ"

    Michael Fleischer

    WIĘCEJ

  • "TRUDNO MI UWIERZYĆ, ŻE MOGŁABYM MIESZKAĆ W INNYM MIEŚCIE"

    Masza Glińska-Kozel

    WIĘCEJ

  • "MUZYKA TO UNIWERSALNY JĘZYK"

    Victor Campos Leal

    WIĘCEJ

  • "MŁODSZE POKOLENIE JEST BARDZIEJ OTWARTE"

    Mezri Hebbechi

    WIĘCEJ

  • „ZDARZA SIĘ, ŻE KIEDY MÓWIĘ O DOMU, MYŚLĘ O WROCŁAWIU”

    „ZDARZA SIĘ, ŻE KIEDY MÓWIĘ O DOMU, MYŚLĘ O WROCŁAWIU”

    Wiktoria Mazur

WIELOKULTURY

Jak wyobrażam sobie otwartą, wielokulturową szkołę?

20150512_110404

12.5.2015 r. w Domu Pokoju przy ul. Łokietka 5 we Wrocławiu odbył się warsztat „Jak wyobrażam sobie otwartą, wielokulturową szkołę„, który był zwieńczeniem kursu trenerskiego kompetencji wielokulturowych „Weź kurs na wielokulturowość” organizowanego przez Helsińską Fundację Praw Człowieka. Warsztat został poprowadzony przez Annę Elektrę Malkogiorgos z zespołu ds. dialogu międzykulturowego we Wrocławski Centrum Rozwoju Społecznego. Uczestniczyło w nich 20 nauczycieli związanych z grupą Ambasadorów Dialogu.

Warsztat składał się z kilku części. Rozmawialiśmy i wykonywaliśmy ćwiczenia związane z tożsamością –pierwotną i wtórną, próbowaliśmy zrozumieć, jak działają stereotypy – głównie to, że opierają się na założeniach i niedoinformowaniu, a nie faktach. Ważnym zadaniem podczas spotkania była weryfikacja własnych stereotypów – możliwa tylko wtedy, gdy prowadzimy otwarty, bezpośredni kontakt z innymi. Zajmowaliśmy się również uprzedzeniami, podjęliśmy próbę definicji tego terminu oraz refleksji nad zjawiskiem – w jaki sposób uprzedzenia dają nam poczucie kontrolowania rzeczywistości, jak to się dzieje, że zapewniają poczucie bezpieczeństwa? Jakie aspekty stereotypizacji i uprzedzeń nas dotyczą? Przede wszystkim podniesienie własnych kompetencji w tej dziedzinie pozwoli nam dojść do tego, jak postępować, gdy spotykamy się z dyskryminacją, uprzedzeniami i stereotypami wśród uczniów. Nauczyciele podzielili się swoimi doświadczeniami ze szkół i razem próbowaliśmy znaleźć sposoby raczenia sobie z negatywnymi zjawiskami.

Podjęliśmy także tematy związane z językiem równościowym, czytanką „Murzynek Bambo” Juliana Tuwima, prawami człowieka oraz dialogiem międzykulturowym. Na końcu w grupach zrobiliśmy projekty otwartej, wielokulturowej szkoły

Kurs trenerski realizowany jest w ramach projektu Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Zadaniem istniejącej od 1989r. Fundacji jest rozwijanie kultury wartości i praw człowieka w kraju i za granicą, pomoc prawna w przypadkach łamania praw człowieka oraz poprzez analizę kontrowersyjnych pod względem przestrzegania praw człowieka zapisów prawnych. Wielokulturowość jest jednym z wątków, które w ostatnim czasie rozwija Fundacja.